ŁYSIENIE

ŁYSIENIE PLACKOWATE – ALOPECIA AREATA

lysienie-plackowateRozwija się na skutek obecności nacieku zapalnego w otoczeniu mieszków włosowych. Przyczyna choroby nie jest znana. Podejrzewany jest udział układu immunologicznego, genetycznego, zjawisk autoimmunologicznych, naczyniowych, czynników psychicznych i zaburzeń emocjonalnych (silny stres).

Zmiany lokalizują się głównie w okolicy skóry owłosionej głowy (potylica, skronie) oraz na brodzie. W odmianie uogólnionej może dojść do całkowitej utraty owłosienia na całym ciele.

W obrazie choroby dominują owalne pojedyncze lub mnogie ogniska utraty całkowitej włosów. Proces może przebiegać szybko bez objawów subiektywnych.

Ujścia mieszków włosowych są zachowane. W trichogramie widoczne są włosy wykrzyknikowe, martwicze, zmniejszona liczba włosów anagenowych i zwiększona liczba włosów telogenowych.

Leczenie polega na terapii miejscowej kortykosteroidami, inhibitory kalcyneuryny, preparaty drażniące i zwiększające ukrwienie skóry – minoksydyl. Można stosować terapię PUVA.

ŁYSIENIE CAŁKOWITE – ALOPECIA TOTALIS

Polega na utracie całkowitej powolnej lub nagłej wszystkich włosów skóry owłosionej głowy. Pozostałe owłosienie jest zachowane.

Większość chorych to dzieci i młodzież w wieku poniżej 40 lat, choć może to mieć wpływ na ludzi w każdym wieku. Może również wpływać na paznokcie, nadając im prążkowanie, pestkowaty lub kruchy wygląd. Według statystyk 2% mężczyzn i 1% kobiet cierpi na jakąś formę łysienia plackowatego. Około 2% z nich ma łysienie całkowite lub uogólnione. Oznacza to, że około 1 na każde 125 tysięcy mężczyzn i 1 na 250.000 kobiet ma łysienie całkowite lub uogólnione.

Tak jak pozostałe rodzaje łysienia, łysienie całkowite wymaga diagnostyki autoimmunologicznej w zakresie chorób skóry ale też internistycznych (toczeń rumieniowaty układowy, twardzina układowa) oraz gastroenterologicznych (celiakia, choroba Leśniowskiego-Crohna).

ŁYSIENIE UOGÓLNIONE – ALOPECIA UNIVERSALIS

Pacjenci cierpiący na łysienie uogólnione częściej niż inni doświadczają choroby tarczycy i bielactwa (nierówne utrata koloru skóry). Osoby z bielactwem mogą ostatecznie rozwinąć łysienie uogólnione z czasem. Wiele osób z łysieniem uogólnionym rodzi się z pewną utratą włosów. Zaburzenie to jest dziedziczona autosomalnie recesywnie. Jest ono spowodowana mutacją w genie nazwanym HR w paśmie chromosomu 8p21.2. Uwarunkowanie genetyczne jest bezpośrednio związane tą rzadką i ciężką postacią łysienia. Niestety, nie było wystarczającej liczby badań w celu sprawdzenia, czy jest to prawdziwe w odniesieniu do wszystkich osób chorych. Oprócz skłonności genetycznych, wnoszące wkład przyczyny łysienie uogólnionego nie są znane.
W przebiegu łysienia uogólnionego może dojść do uszkodzenia płytek paznokciowych. Łysienie uogólnione może mieć charakter ostry i krótkotrwały ale też pozostać na całe życie. Zdarzają się pacjenci z odrostem włosów nawet w 100% ale nigdy nie wiadomo czy tak się stanie i kiedy.