TRĄDZIK

Jest przewlekłą chorobą zapalna gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych głównie w okolicach łojotokowych. Charakteryzuje się występowaniem wykwitów niezapalnych (zaskórniki) oraz zapalnych (krosty, torbiele).

Jest najczęstszą chorobą skóry wieku młodzieńczego dotyczy 80-100% osób w wieku 11-30 lat.

PRZYCZYNY CHOROBY:

• uwarunkowania genetyczne – osobnicza skłonność do nadmiernego wytwarzania łoju i rogowacenia ujść mieszków włosowych
  • przemiana hormonalna – zwiększona aktywność hormonów androgenowych
  • przerost gruczołów łojowych i nadmierne wytwarzanie łoju
  • nadmierne rogowacenie ujść mieszków włosowych
  • proces komedogenezy – zaczopowanie ujść mieszków włosowych przez masy korneocytów co skutkuje utrudnionym wydzielaniem łoju na powierzchnie skóry
  • czynniki infekcyjne – bakterie beztlenowe (Propionibacterium acnes), bakterie tlenowe (Staphylococcus epidermidis) oraz grzyby drożdżopodobne (Pityrosporum ovale)
  • odpowiedź immunologiczna – proces zapalny wywołany przez bakterie zapoczątkowuje odpowiedź immunologiczną i nieimmunologiczną
  • leki i kosmetyki – steroidy, jod, barbiturany, dziegcie, fenytoina

Zmiany lokalizują się głównie na twarzy, następnie na plecach i mostku czyli w miejscach występowania największej ilości gruczołów łojowych.

ZE WZGLĘDU NA CHARAKTER ZMIAN WYRÓŻNIAMY:

• Trądzik młodzieńczy grudki, zaskórniki, krosty
  • Trądzik ropowiczy głębokie zmiany ropne, torbiele z tendencją do bliznowacenia
  • Trądzik guzkowo-torbielowy guzki i torbiele
  • Trądzik skupiony zlewające się ogniska naciekowe obecne również na pośladkach, w pachwinach i pachach
  • Trądzik bliznowcowy zmiany zapalane ustępują z pozostawieniem blizn
  • Trądzik piorunujący zmianom trądzikowym towarzyszą objawy ogólne (wzrost temperatury ciała, bóle stawowo-mięśniowe, osłabienie)
  • Trądzik odwrócony przetoki i guzy z treścią ropną w okolicy pach, pachwin, między pośladkami, wokół odbytu i narządów płciowych

LECZENIE:

• Miejscowe – nadtlenek benzoidylu, kwas azelainowy, antybiotyki, kortykosteroidy, siarka, ichtiol, kwas salicylowy, rezorcyna, preparaty hormonalne, hydroksykwasy AHA
  • Ogólne – antybiotyki (tetracyklina, limecyklina, minocyklina, kotrimoksazol, doksycyklina, azytromycyna), leki hormonalne antyandrogenowe (progestageny, spironolakton), retinoidy (izotretynoina)

W leczeniu trądziku wykorzystuje się terapie łączone. Oprócz środków farmakologicznych włącza się do terapii lasery (IPL AFT), fototerapię LED oraz peelingi. Trądzik należy rozumieć tak samo jak każdą inną chorobę. Im więcej różnych metod leczenia tym lepszy, szybszy i trwalszy efekt.

PAMIĘTAJ!!!

Trądzik da się skutecznie wyleczyć…