Test twojego lekarza
Z badań przeprowadzonych w Polsce, dotyczących niezadowolenia pacjentów ze służby zdrowia, wynika, że największą bolączką jest zła komunikacja lekarza z pacjentem.
Najczęściej stawianym zarzutem jest niezrozumiały język personelu medycznego.
Pacjenci z obawy przed uznaniem ich za osoby prymitywne i bojąc się negatywnej oceny, często nie zadają pytań dotyczących terapii bądź sposobu leczenia.
W rezultacie biernie podporządkowują się zaleceniom nie rozumiejąc co one oznaczają. Konsekwencją tego jest występujący podczas kontaktów z pracownikami służby zdrowia, lęk i obawa przed zabiegami i zagrożeniem życia.
Centrum Medyczne MEDEVAC, rozumiejąc oczekiwania pacjentów oraz wypełniając misję lekarza, uważa, że lekarz powinien:
- Charakteryzować się zainteresowaniem i troską o dobro pacjenta, poszanowaniem jego godności,
- Mieć wiedzę o człowieku, zdrowiu i chorobie, rozwoju, czynnikach na nie wpływających oraz sposobach komunikowania oraz pozyskiwania zaufania,
- Znać swoich pacjentów i traktować ich indywidualnie,
- Dobierać formy przekazu tak, aby były jasne i czytelne dla pacjenta,
- Odczytywać i interpretować komunikaty pacjentów,
- Przewidywać swoje zachowanie na podstawie komunikatów pacjentów,
- Tworzyć więzi z ludźmi.
Wszystkie wymienione umiejętności, które powinny charakteryzować dobrego specjalistę tworzą komunikację lekarza z chorym, która jest tak naprawdę istotą procesu leczenia.
Można spytać, co z pacjentem, który podczas wizyty niewiele lub wcale nie mówi.
Należy pamiętać, że nawet milczący pacjent komunikuje się za pomocą mowy ciała, a rolą dobrego specjalisty jest to wychwycić i zrozumieć.
Żeby zdobyć wiedzę – trzeba się uczyć, ale żeby zdobyć mądrość – trzeba obserwować(Marilyn vos Savant)
Wszystkim pacjentom życzymy takich właśnie lekarzy!